Stymulacja metodą Tomatisa
Terapia ta polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Metodę tą stosuje się
u dzieci z zaburzeniami mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy),
z zaburzeniami głosu (np. chrypki dziecięce będące rezultatem nadużywania głosu przez dziecko),
z dysleksją, u dzieci z trudnościami szkolnymi, zaburzeniami koncentracji, autyzmem.
Dogoterapia
Gry
i zabawy z udziałem psów prowadzą terapeuci
z Fundacji Pomocy Osobom Niepełnosprawnym PRZYJACIEL. "Jedna
z metod rehabilitacji osób niepełnosprawnych, która wykorzystuje psy jako terapeutów
i jest dostosowana do indywidualnych możliwości dziecka. Zwierzęta,
a w szczególności psy wywierają bardzo pozytywny wpływ na ludzi. Ich obecność uspokaja
i relaksuje, dlatego też coraz częściej są wykorzystywane do pracy
z osobami niepełnosprawnymi. Ich spokój, ciepło, pogoda oraz chęć pracy
z człowiekiem to cechy, które są niezastąpione
w rehabilitacji i leczeniu osób niepełnosprawnych intelektualnie
i ruchowo." (cyt. www.przyjaciel.pl).
Hipoterapia
Jest jedną
z form wieloprofilowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, której specyfika związana jest
z obecnością konia jako współterapeuty. Jest to metoda, która dzięki oddziałującym wielopłaszczyznowo właściwościom terapeutycznym konia pozwala na poprawę stanu zdrowia
i funkcjonowania u osób z różnymi schorzeniami. Zajęcia dla osób niepełnosprawnych prowadzona jest przez terapeutów
i instruktorów ze Szkoły Jazdy Konnej PA-TA-TAJ
z Kań k/Otrębus.
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia
w zależności od potrzeb dzieci odbywają się
w siłowni, małej sali gimnastycznej, basenie
z piłkami lub na boisku szkolnym. Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego
i obowiązują w niej zasady metodyki wychowania fizycznego. Jednocześnie gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych,
w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane tu ćwiczenia mają przede wszystkim do korekcji postawy ciała.
Logopedia
Nasz Ośrodek posiada własny gabinet, wyposażony w nowoczesny sprzęt logopedyczny m.in. wibrator logopedyczny, stymulator logopedyczny z funkcją elektrostymulacji, profesjonalny pakiet programów multimedialnych do diagnozy i terapii logopedycznej.
Integracja sensoryczna
Ośrodek posiada własny gabinet do prowadzenia zajęć
z integracji sensorycznej, wyposażony
w specjalistyczny sprzęt m.in.
w huśtawki, równoważnie, deskorolki, hamaki, platformy
i wiele innych.
Zajęcia
z integracji sensorycznej mają za zadanie wykształcić prawidłowe odruchy na informacje zewnętrzne odbierane przez mózg ze wszystkich zmysłów. Informacje te
w postaci bodźców są przez mózg segregowane, rozpoznawane, interpretowane oraz integrowane ze sobą
i z wcześniejszymi doświadczeniami
i prowadzą do adekwatnej reakcji.
Nauczanie indywidualne
Nauczyciele ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego
w Pruszkowie pracują także
z dziećmi mieszkającymi
w Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci mieszczącym się przy
ul. Żbikowskiej. Nasza praca
z dziećmi mieszkającymi tam to zajęcia indywidualne polegające na zapewnieniu rozwoju dzieciom zgodnie
z ich możliwościami fizycznymi
i psychicznymi. Nauczyciele prowadzą zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze. Ich praca opiera się na różnych metodach min. "Komunikacja
i Dotyk" J. Kielina, "Stymulacja polisensoryczna – Porany krąg", ćw.
z elementami ruchu rozwijającego
W. Sherborne.
Stymulacja polisensoryczna – Poranny krąg
Stymulacja polisensoryczna obejmuje swym zasięgiem dotyk, wzrok, słuch, węch, smak. Podstawą tworzenia "porannego kręgu" jest świat przyrody. Ten świat jest źródłem symboli podstawowych: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych.